بخش مقالات آموزشی  
 
در این بخش می توانید مقالات آموزشی را دریافت کنید.
 
این بخش به طور منظم به روزرسانی خواهد شد.
 
     
 
مناسبت ها  
     
 
غلبه بر مشکلات ریاضی  

 

درس ریاضی عموماً برای بچه ها مشکل و حتی همراه با ترس و وحشت است. این در حالی است که ریاضی یکی از چند درسی است که در باز کردن ذهن دانش آموز و آموزش چگونه اندیشیدن نقش درجه اول دارد...

درس ریاضی عموماً برای بچه ها مشکل و حتی همراه با ترس و وحشت است. این در حالی است که ریاضی یکی از چند درسی است که در باز کردن ذهن دانش آموز و آموزش چگونه اندیشیدن نقش درجه اول دارد. بسیاری از معلمان فرهیخته که هم به آموزش ریاضی علاقمندند و هم اشتیاق آموختن آن را به بچه ها دارند، همواره دنبال راه و روشهایی هستند که این درس را شیرین و فهمیدنی کنند و در واقع بچه ها را با ریاضیات آشتی دهند. 

 

بیش از 50 درصد دانش آموزان مقاطع مختلف معمولاً در درس ریاضی مشکلات اساسی دارند. بسیاری از دانش آموزان حتی در ساده ترین مطالب ریاضی مربوط به سال های قبل اشکال دارند. در ابتدای سال تحصیلی معمولاً مشکلات یادگیری ریاضی به دلیل فراموشی مطالب پایه بسیار زیاد است و دانش آموزان کشش لازم برای یادگیری ریاضی را ندارند و وقتی که مطالبی را تدریس می کنیم نمی فهمند و با دهان باز و چشمانی گرد شده به معلم و تخته سیاه می نگرند!

 

وقتی که از چند نفرشان درس می پرسیم به ندرت کسی جواب درستی می دهد و دایم هراسناک بوده و چشمانشان را به زمین میدوزند! اگر یک امتحان پایه از آن ها بگیریم میانگین نمرات امتحانی پایین خواهد بود.

 

علل بسیاری در پایین بودن نمرات امتحانی نقش دارند. از جمله آنها: 

1) پایه ضعیف در درس ریاضی از سال های قبل. 
2) قبولی با استفاده از تک ماده در خرداد سال قبل. 
3) قبولی با استفاده از تقلب و گفته شدن سۆالات قبل از امتحانات. 
4) کم هوشی و دیرآموزی بعضی از دانش آموزان. 
5) نداشتن اعتماد به نفس در درس ریاضی. 
6) مشکلات جسمی بعضی از دانش آموزان، سوء تغذیه، ضعف چشم.
 

 

اقدام هایی که برای چنین دانش آموزانی می توان انجام داد به قرار زیر است: 

ابتدا باید در چند جلسه اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت کرد. برگزاری امتحانات به صورت کتاب باز (open book) می تواند انجام شود تا دانش آموزان اعتماد به نفس پیدا کنند. باید آنها را تشویق کرد که خودشان مطالب را یاد بگیرند و تمرین ها را حل کنند و زود ناامید نشوند.

غلبه بر مشکلات ریاضی

اگر دانش آموزی تمرینی را حتی ناقص حل کند، باید او را تشویق کرد و نمرات بیش از حقش به او داد. هر بار که با کوچک ترین مطلبی یک نمره خوب برای دانش آموز گذاشته شود، کم کم این دانش آموز از درس ریاضی و معلم ریاضی خوشش میآید. باید سعی کرد ضعف های دانش آموز را به رویش نیاورد. 

 

با هم مطالعه کردن یکی از روش های شناخته شده و موثر یادگیری در میان دانش آموزان است. پژوهش هایی که درباره اثربخشی از روش مطالعه مشارکتی انجام گرفته است نشان داده اند، دانش آموزان و دانشجویانی که به این طریق مطالعه می کنند، از کسانی که مطالب را برای خودشان خلاصه می کنند یا صرفاً به مطالعه مطالب می پردازند، بیشتر می آموزند و آموخته ها را برای مدت طولانی تری در یاد نگه می دارند. 

 

به همین جهت گروه بندی دانش آموزان در کلاس که متشکل از دانش آموزان ضعیف و قوی و متوسط باشد، در رفع اشکالات درسی آنان بسیار مؤثر است. نوشتن چک نویس هم در بسیاری از دانش آموزان کمک کننده است. تمرین و تکرار در زمان های متفاوت هم در به خاطر سپاری و یادگیری مطالب ریاضی نقشی اساسی دارند که معمولاً دانش آموزان ضعیف از آن غافل هستند. 

 

البته می توان از راه های مختلف دیگر به یادگیری ریاضی در سطح مدارس کمک کرد که عبارتند از: 

الف) ایجاد امکانات لازم برای افزایش سطح فرهنگی خانواده که بتواند بسیاری از مشکلات درسی فرزند خود را بر طرف کند. 
ب) آموزش روش های جدید تدریس به معلمان و حذف روش های سنتی. 
ج) تهیه وسایل کمک آموزشی در زمینه تدریس. 
و) طرح درس معلم. 

 

اگر معلم برای خود طرح درس داشته باشد یعنی یقیناً بداند که در هر جلسه چه مطالبی می خواهد درس بدهد و این موضوع چه مشکلاتی دارد و در ضمن سعی کند که با استفاده از تجربیات گذشته در حداقل زمان و کمترین کلام، حق درس را ادا نماید. نخستین گام این است که دبیر تعداد صفحات کتاب را به تعداد جلسات مفید نوبت یا سال تقسیم کند و ببیند در یک جلسه دقیقاً چند صفحه باید تدریس کند و اگر لازم شد ابزار و وسایل کمک آموزشی از قبل تهیه شده را به کلاس برده و مورد استفاده قرار گیرد. 

 

قسمتی از همکاری و همیاری بچه ها در خارج از کلاس یا در منزل صورت پذیرد. مثلاً بچه ها در منزل اشکالی را روی مقوا بکشند یا اجسامی بسازند یا اشکالی ببرند یا جدول هایی را تنظیم کنند منتهی با پرسش و سۆال در کلاس دانش آموز را فعال کرد. باید توجه داشت تا زمانی که معلم رو به تابلو و پشت به بچه ها تندتند فرمول نوشته، تخته را سیاه کرده و پاک کند و در آخر درس رو به کلاس برگردانده و بگوید: بچه ها درس برای روز بعد از فلان صفحه تمرین حل کنید. همواره بچه ها در ریاضی ضعیف خواهند ماند. تا زمانی که معلمان ریاضی مخصوصاً در مقاطع ابتدایی هنوز از روش های قدیمی حفظی برای تدریس ریاضی استفاده می کنند، بیشتر دانش آموزان ابتدایی از ریاضی گریزان خواهند شد. 

 

ارائه نکردن مفاهیم از ساده به پیچیده 

بیشتر شکوه هایی که دانش آموزان از نحوه تدریس ما معلمان دارند، به این دلیل است که هنگام تدریس، هنوز یک مفهوم برای آنان جا نیفتاده است، به مثال های مشکل روی می آوریم و به حل آنها می پردازیم و دانش آموز را درگیر محاسبات پیچیده و طولانی می کنیم. در صورتی که باید برای جا انداختن مفاهیم مشکل، از سؤالات ساده تر شروع کنیم. 

 

ضعف در برقراری ارتباط

برای نفوذ در مخاطب، باید ساز و کار یادگیری او را شناخت و با او ارتباط برقرار کرد. بعضی انسان ها از طریق تصویر و بعضی از طریق شنیدن بهتر یاد می گیرند.

 

اغلب، نشان دادن یک شکل همراه با یک مثال شهودی می تواند، به تفهیم بهتر و بیشتر مطالب کمک کند. اگر ارتباط درستی با دانش آموز برقرار نشود، زمان زیادی از تدریس صرف آموزش یک مفهوم خواهد شد. برخی از نمودهای ارتباط صحیح نداشتن با دانش آموز را در زیر می آوریم: 

 

 سخن گفتن با تخته و دیوارها و کف اتاق و سقف، به جای نگاه کردن به دانش آموزان هنگام سخن گفتن. 

استفاده کردن از برخی جمله ها،نظیر: این مطلب ساده است، بدیهی است و واضح است. 

نشان ندادن هیجان. 

دائم به ساعت نگاه کردن. 

 به خاطر نسپردن نام دانش آموزان. 

 تشویق نکردن دانش آموزان. 

داشتن رفتار اهانت آمیز و تحقیرکننده. 

 

سپردن کارها به نحو غیرمۆثر

الف) اغلب ما معلمان ترجیح می دهیم تمام قسمت های آموزش را خودمان انجام دهیم، حتی بعضی از معلمان ترجیح می دهند، تمامی تمرین ها را خودشان حل کنند. چرا که معتقدند، دانش آموزان تسلط کافی ندارند و اگر آنان تمرین ها را حل کنند، بخشی از وقت کلاس گرفته می شود. در صورتی که به جای اینگونه صرفه جویی ها در زمان، باید راهکارهای دیگری یافت. 

 

در این رابطه می توان به برخی از موارد راهگشا اشاره کرد:

معرفی یک کتاب تمرین در کنار درس می تواند، زمان زیادی برای آموزش بهتر ذخیره کند. این که بدانیم کدام تمرین ها را در کلاس حل کنیم خود مسأله ای مهم است که از راه تجربه به آن میرسیم. ولی پرداختن به برخی سۆالات و آنها را بهتر و کامل توضیح دادن و راهنمایی کردن و دادن جواب نهایی به تمرین ها، میتواند در زمان تدریس صرفه جویی کند. در مورد حل تمرینها باید توجه داشت که مدت تمرین کوتاه باشد، و در صورت لزوم با فاصله تکرار شود. کار تمرین به صورت عادی ممکن است کسالت آور شود و اگر طولانی نیز باشد، علاقه به مطلب را از بین می برد. تأکید بر درستی جواب مسأله باشد، نه بر سرعت به دست آوردن آن. 

 

بی توجهی به سۆالات دانش آموزان 

یک سۆال حساب شده و مناسب میتواند، زمینه ساز یادگیری یک مفهوم باشد، میتواند انگیزه دانش آموزان را نسبت به آنچه به او آموزش داده میشود بالا ببرد و همچنین، ذهن کنجکاو را با مسأله درگیر کند. ولی بعضی از اوقات در ارتباط با موضوع سۆال کردن برخوردهایی در کلاس میشود که ظاهراً برای صرفه جویی در زمان تدریس است ولی در باطن سرعت آموزش و یاددهی را کاهش میدهد. 

 

 محبت به دانش آموزان 

معلمان باید علاقه و محبت خود را هم به صورت کلامی و هم از طریق ابزارهای غیرکلامی چون: توجه تمام و کمال به دانش آموزان، حفظ و تداوم ارتباط چشمی با آنان، لبخند زدن و ایماء و اشاره نشان دهند. 

 

ما اغلب فراموش می کنیم که بیشتر دانش آموزان برای معلمانی که محبت می کنند و معلمانی که آنها را مورد احترام قرار می دهند هر کاری را انجام می دهند، حاضرند هر کاری بکنند تا تأیید چنین معلمانی را به دست آورند. آشکار است که معلمان باید در ابراز علاقه و محبت خویش نسبت به دانش آموزان صادق باشند و هرگونه، احترام آنان، نزد دانش آموزانی که ریاکاری و دو رنگی می بینید، رو به افول می گذارد.

 

 نتیجه گیری 

باید آموزش و پرورش در دوران ابتدایی و راهنمایی بر عملکرد معلمان ریاضی بیشتر نظارت داشته باشد و صرفاً به درصد قبولی اکتفا نکند باید برای معلمان ریاضی هر سال کلاس های مۆثر ضمن خدمت برگزار شود و نهایتاً معلمان باید تصمیم بگیرند که در مورد تدریس و نحوه یادگیری دانش آموزان در درس ریاضی تغییراتی ایجاد کنند و از روش هایی استفاده کنند که دانش آموزان در کلاس فعال باشند و در آنها ایجاد انگیزه شود.

 

نباید دانش آموزان به حفظ طوطی وار فرمول ها و مطالب وادار شوند. معلمان بدون آگاهی از روانشناسی، جامعه شناسی روش های آموزشی، اصول یادگیری، نحوه ارزشیابی و طرح درس و استفاده از وسایل کمک آموزشی، نمی توانند وظیفه خطیر خود را در عصر کنونی به نحو شایسته انجام دهند.

 
تاریخ درج مطلب: 95.11.16
     
 
پیشرفت ذهنی کودک  
 
اگر کودک شما به گل و گیاهان علاقه داره، می تونید براش یک ذره بین بخرید تا ببینه که هر گیاه از چه بخش هایی درست شده است. 
     
 
موانع خلاقیت  

مــــوانع خلاقیـــت :

۱- یکی از موانعی که بر سر راه خلاقیت دانش آموزان وجود دارد، نحوه ی نگرش و تفکر دانش آموزان درباره خودشان است، ایجاد خودپنداره مثبت و کاهش اضطراب می تواند در این زمینه موثر باشد.

۲- گاهی معلمان نسبت به دانش آموزان تیزهوش و با استعداد کلاس احساس منفی دارند و نسبت به آنها سوگیری منفی انجام می دهند.

۳- کمبود پشتکار و تحمل اندک دانش آموزان از دیگر موانع خلاقیت می باشد.

۴- محدود کردن بیش از حد کنجکاوی کودکان، چه در محیط خانه و چه در محیط آموزشگاه و همچنین سرکوب قوه تخیل و خیالبافی کودکان.

۵- استفاده از نمره امتحانی به عنوان اهرم فشار در جهت ایجاد همنوایی بیشتر بین دانش آموزان و تأکید بیش از حد بر دروس نظری و بی توجهی به دروس عملی.

 

موارد زیر توسط تورنس جهت بر طرف کردن این موانع پیشنهاد شده است :

۱- احترام گذاشتن به سوالات کودکان و راهنمایی آنها جهت یافتن جوابهای خود.

۲- احترام گذاشتن و توجه به عقاید اصیل و غیر عادی دانش آموزان.

۳- ارزش گذاشتن به عقاید کودکان و پذیرفتن عقایدی که پذیرش آنها در کلاس ممکن است.

۴- هرگز قضاوتی در مورد رفتار کودکان بدون این که علل و نتایج آن تشریح گردد، نباید به عمل آورد.

۵- گاهی اوقات باید کودکان را آزاد گذاشت تا کارهایی را که خودشان می خواهند، انجام دهند.

مهمترین نکته ای که تورنس مطرح می کند این است که استفاده از این اصول باید بگونه ای مرتب و مداوم و هماهنگ صورت گیرد.

     
 
رشد دادن عزت نفس در کودکان - بخش اول  
عزت نفس سالم مانند سلاح کودک در برابر چالش هاش  جهان است. به نظر می رسد کودکانی که نقاط ضعف و قدرت خود را می دانند و احساس خوبی به خود دارند ، زمان آسان تری برای در دست گرفتن و کنترل تعارض ها و مقاومت در برابر فشار های منفی دارند. آنها تمایل دارند که با میل بیشتری لبخند بزنند و از زندگی لذت ببرند. این کودکان معمولا خوش بین و واقع بین هستند. در مقایسه ، کودکانی که از عزت نفس کمی برخوردارند ، چالش ها را منبعی از اضطراب و ناکامی تلقی می کنند. آنها کسانی هستند که خود را ناچیز می پندارند و زمان سختی را برای پیدا کردن راه حلی برای مشکلات می یابند.

اگر افکار خود منتقدانه مانند "من خوب نیستم" یا "من هبچ چیزی را نمی توانم خوب انجام دهم" را پرورش دهند آنها ممکن است غیر فعال ، سرپیجی کننده و افسرده شوند . زمانی که آنها با چالش جدیدی روبرو می شوند "نمی توانم" پاسخ فوری آنها خواهد بود

عزت نفس چیست؟

عزت نفس شباهت به خودارزشمندی دارد (چه مقدار شخصی برای خود ارزش قایل است). این امر می تواند روز به روز ، سال به سال تغییر کند . اما روی هم رفته ، عزت نفس از کودکی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند.

عزت نفس همچنین می توتند به عنوان توانایی حسی که ما احساس دوست داشته شدن می کنیم معنی شود. یک کودکی که از پیشرفت خود خوشحال اما احساس دوست داشته شدن نمی کند ممکن است سرانجام عزت نفس کم را تجربه کند. همچنین کودکی که احساس دوست داشته شدن می کند اما در مورد توانایی هایش مردد است می تواند عزت نفس پایین را رشد دهد. عزت نفس سالم زمانی اتفاق می افتد که توازن خوبی برقرار شده باشد . الگوهای عزت نفس در زمان های اولیه ی عمر آغاز می شود و به یک باره مردم به بزرگسالی می رسند. بنابراین عاقلانه است که راجع به پیشرفت و ترویج و ترفیع عزت نفس در دوران کودکی فکر کنیم. به عنوان مثال ، کودکان تلاش می کنند ، شکست می خورند و در زمانی که آنها نهایتا پیروز می شوند نظرشان در مورد توانایی هایشان بهبود میابد . ضمنا آنها در حال بوجود آوردن خود پنداره ی هستند که بر اساس تعامل با افراد دیگر پایه گذاری شده است . به همن دلیل است که مشارکت پدر و مادر ، کلیدی برای کمک به کودکان برای رسیدن به خود ادراکی سالم و درست است. والدین و مربیان می توانند به وسیله تشویق کردن و لذت بخش کردن (کارها) در حوزهای مختلف ، باعث رشد عزت نفس سالم ( در کودکان) شوند . اجتناب کنید از تمرکز به یک حوزه ی خاص ، برای مثال موفقیت در امتحان املاء ، که می تواتد این احساس را در کودکان بقبولاند که آنها فقط به اندازه ی نمره ی امتحانشان ارزش دارند.

     
 
دانش آموز فعال  

اهمیت تلاش و پشت کار بر دانش آموزان پوشیده نیست و دانش آموزان فعال معمولاً یکسری آیتم ها و ویژگی های مشترک دارند.

دانش آموز فعال به موقع از خواب بیدار می شود و صبح را با نشاط شروع می کند، با انرژی هر چه تمام تر برای یادگیری بهتر با روحیه و انگیزه مثبت وارد کلاس درس می شوند.
برای اینکه به تمام امور مربوط به خود برسند و آنها را درست انجام دهند در کنار برنامه هفتگی درهفته باید به ورزش و نرمش نیز  بپردازند زیرا ورزش باعث نشاط می شود، مخصوصا انجام بازی و ورزش هایی که به آن علاقه دارند.
دانش آموزان برای یادگیری بیشتر و درک مفاهیم فقط به کتاب درسی و کلاس بسنده نمی کنند بله مطالب علمی و خارج درس نیز می خوانند و حتی معلمین محترم جهت قوی شدن بنیه علمی دانش آموزان، کلاس های مافوق برنامه برای آنها گذاشته و دانش آموزان در این کلاس ها شرکت می کنند.
در کلاس های مافوق برنامه علاوه بر مرور درس ها، پرسش و پاسخ های زیادی برای یادگیری دانش آموزان انجام می شود.

دانش آموز فعال

دانش آموزان فعال می دانند برای چه هدفی درس می خوانند و برای این کار با انگیره هستند و همین انگیزه هم باعث می شود در هر زمانی و به هر دلیل خسته یا دلزده شدند با یادآوری انگیزه، نیروی تازه ای بگیرند و به راه خود ادامه دهند. نیت و آرزوی به موفقیت رسیدن و به عبارتی انگیزش درونی رسیدن به موفقیت گام اول است.
(آیا شما می خواهید که به موفقیت و هدف خود برسید یا خیر) پاسخ این سوال راه را  به شما نشان می دهد و زمینه و اندازه فعالیت شما را معین می کند.

دانش آموز فعال

برای انجام امور مربوطه برای خود برنامه ریزی کنید تا طبق آن به تمام کارهای خود عمل کنید چون می دانید که برای رسیدن از پله اول به پله دهم باید قدم قدم و با برنامه ریزی و  داشتن هدف حرکت کنید تا از عهده تمام امور به خوبی برآیید تا جهشی نادرست باعث نشود که با موانعی روبه رو شوید که از ادامه راه خود باز مانده و یا حتی دلزده شوید.

برای داشتن برنامه ریزی و نظم در تمام امور درسی از مشاوران راهنمایی بخواهید تا از این شاخه به آن شاخه نپرید.

دانش آموز فعال با تلاش خود و یادگیری های لازم، در امتحانات خود را می سنجد و نقاط ضعف و قوت خود را پیدا می کند، در این راه نیز معلمان به آنها کمک می کنند در نتیجه هر دانش آموز به استعداد و توانایی هایی که دارد پی میبرد و برای رسیدن به موفقیت آنها را پرورش می دهد.

زیرا عدم آگاهی از استعداد و یا تقویت نکردن استعداد باعث می شود که خیلی از دانش آموزان از تبدیل شدن به فردی خاص و موفق باز بمانند. شناخت توان واقعی و استعداد باعث می شود که انسان از خود انتظار بیش از حد نداشته باشد زیرا در صورت عدم موفقیت منجر به نا امیدی و از بین رفتن اعتماد به نفس می شود و یا خود را دست کم می گیرد که دست کم گرفتن خود هم باعث از بین رفتن فرصت های ناب در امر یادگیری و موفقیت می باشد. 

تمام این آگاهی ها باعث می شود  شما دانش آموزان در راه موفقیت گام بردارید و در مسیر خود فعالیت های نتیجه بخشی داشته باشید.

وقتی برای انجام هر کاری تداوم داشته باشید مطمئنا در آن موفق می شوید پس برای رسیدن به هدفتان ابتدا  می اندیشید، برنامه ریزی می کنید و بعد درست عمل می کنید و با پشتکار هر چه تمام تر آنرا تکرار می کنید.

وقتی که ما کار درست را تکرار کنیم به نتیجه می رسیم . ویژگی های دانش آموزان فعال و کارهایی که انجام می دهند خیلی عجیب نیست ولی می توانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند و به فعالیت خود جهت ببخشند.
مثلا در برنامه روزانه خود زمان کوتاهی را برای مطالعه زبان می گذارند و هر روز آنرا مرور می کنند.
پس با برنامه راهبردی درس بخوانید که خود همین برنامه راهبردی باعث تلاش و پشت کارتان می شود.
 
     
 
بهترین روش برای آموزش نظم و انضباط به یک کودک نوپا چیست؟  
باید به نظم و انضباط به عنوان بخشی از آموزش نگاه کرد نه شکلی از تنبیه کردن. فرزند شما باید یاد بگیرد چگونه با دیگران همراه شود و در امان بماند. او دانش‌آموز مشتاقی است اما مهم‌ترین درس‌ها (مانند سهیم شدن با دیگران، صبر،‌همکاری و احتیاط) چند سالی زمان می‌برد تا برایش جا بیفتند. به عنوان معلم اصلی‌فرزندتان، ‌این وظیفه شما است که این آموزش‌ها را با پیگیری، صبر و دلسوزی تقویت کنید. ثبات داشتن برای بچه‌ها بسیار مهم است. 
از تکرار کردن خودتان نترسید. شاید لازم باشد یک کودک نوپا، قبل از اینکه پیامی را بگیرد و درک کند‌واقعا آن را صد‌‌مرتبه بشنود. زمانی که او در مقابل خواسته‌ای که دارد بی‌ادبی و گستاخی می‌کند نیازی به سخنرانی ندارد. به او یک «نه» محکم بگویید و اگر دلتان خواست توضیح کوتاهی هم برایش بدهید مثلا به او بگویید «ممکن است آسیب ببینی» یا «آن یک اسباب‌بازی» نیست. سپس نظرش را به یک فعالیت مطلوب‌تر تغییر دهید.  کودکان نوپا معمولا کم‌حوصله‌اند بنابر‌این او با پیشنهاد شما خوشحال می‌شود و آن کار را شروع می‌کند.

 

فرصت دادن به بچه می‌تواند مفید باشد. اما تعداد بسیار کمی از کودکان، تا قبل از 3 ‌سالگی مفهوم آن را درک می‌کنند. برای بچه‌های کوچک‌تر فرصت دادن یا تایم اوت دادن، گیج‌کننده و خسته‌کننده است. اگر کودکتان آنقدر بزرگ هست که معنای فرصت دادن را بفهمد،‌از این زمان‌ها، کم استفاده کنید و آنها را به 3 دقیقه یا کمتر برسانید به اندازه‌ای که او بتواند خودش را کنترل کند. به جای اینکه او را به اتاقش بفرستید، او را روی یک صندلی بنشانید. چون شما نمی‌خواهید که او با تنبیه‌کردن، به اتاقش وابسته شود. بنابر‌این در نظر بگیرید که با او نشسته‌اید. او احتمالا زودتر آرام می‌شود و شما هم دوباره می‌توانید استراحت کنید.
مهم نیست که کودکتان چقدر بد رفتار می‌‌کند، اما به هر‌‌حال شما نباید از گزینه کتک زدن استفاده کنید. ضربه محکم به باسن و یا سیلی زدن به بچه باعث می‌شود که او ترس از پدر و مادر را یاد بگیرد. حتی اگر شما قصد صدمه زدن به فرزندتان را نداشته باشید، اما در زمان عصبانیت خیلی راحت کنترل‌تان را از دست می‌دهید. اگر شما حس می‌کنید که دلتان می‌خواهد فرزندتان را کتک بزنید،‌به خودتان کمی فرصت دهید تا این احساس فروکش کند.
نظم و انضباط همیشه نتیجه منفی ندارد. وقتی فهمیدید کودکتان خوب شده است به او جایزه بدهید مانند بازی کردن با اسباب‌بازی‌ها به همراه یک دوست و یا یک ظرف غذای خوشمزه! بنابر‌این او یاد می‌گیرد که برای جلب توجه شما نباید بی‌ادبی کند. در نهایت برای کودکان به راحتی این کار را ممکن می‌کنید که کار‌های درست را انجام دهد. برای مثال وقتی فرزندتان خسته و گرسنه است، او را به خرید‌های طولانی نبرید تا با چیز‌هایی که اجازه ندارد به آنها دست بزند محاصره‌نشود. اگر دنیای کودکتان با وسوسه به هم بریزد، شما تمام روز را باید صرف «نه» گفتن کنید. به او فرصت‌بیشتری برای بازی کردن و کشف کردن بدهید اما در عوض شانسش را برای به دردسر افتادن کاهش دهید.

 

تاریخ درج مطلب: 95/10/29

     
 
آموزش تمرکز به کودکان از طریق بازی  
بازی کودکان
بازیها و تمرینهای زیادی وجود دارد كه شما می توانید برای افزایش تمركز و توجه فرزندتان به كار ببرید كه در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.

-  به كودكتان بگویید، چشمهایش را ببندد و مثلثی را تصور كند. سپس از او بخواهید با چشمان بسته آن مثلث را روی كاغذ به آرامی  و با دقت بكشد و سپس برای بار دوم این كار را تكرار كند. نتیجه دوكار را به او نشان دهید مطمئناً مثلث دوم با اشكالها و ایرادهای كمتری كشیده شده است و بهبود شرایط كاملاً مشهود است. شما می توانید این بازی را در طول روز چند بار به صورت مسابقه با فرزندتان انجام دهید و هر بار تصاویر مختلف و ساده (مربع، ستاره، مستطیل، و ...) بكشید.

- از فرزندتان بخواهید كتاب خواندن در محیط های مختلف را تجربه كند، دركتابخانه، رستوران و دیگر مكانهای شلوغ از او بخواهید برای دقایقی هرچند كوتاه به کتاب خواندن شما گوش کند خواندن در محیطهای متفاوت، تأثیری شگرف در افزایش تمركز و دقت دارد. 

 
به طور كلی بچه ها نسبت به بزرگسالان از مدت زمان تمركز كمتری برخوردارند و تقریبا برای بچه ها نشستن طولانی مدت و تمركز كردن بر روی كاری غیرممكن به حساب می آید زیرا تحرک و فعالیت، بخش جدانشدنی از كودک است.

-  وقتی با فرزندتان به پارک می روید، روی صندلی بنشینید و از كودكتان بخواهید كه به صدای طبیعت كه شامل صدای آب، پرندگان و سایر حیوانات است گوش دهد. اگر دسترسی به محیطهای طبیعی ندارید، CD های بسیاری از صدای طبیعت در بازار موجود است، آنها را خریداری كرده و درخانه استفاده كنید این عمل را چندین بار درهفته تكرار كنید بعد از چند هفته تكرار پیوسته ومداوم، متوجه خواهید شد كه او هر بار با دقت و تمركز بیشتر و به مدت طولانی تری قادر به گوش دادن است.

-  جسمی را وسط اتاق قرار دهید و به او بگویید هر كس كه به مدت طولانی تری بتواند به این وسیله خیره شود بی آنكه از آن چشم بردارد، برنده است.
     
 -     از کودک بخواهید چشمانش را ببندد، آنگاه اشكال هندسی را به او بدهید و از او بخواهید كه نوع آنها را حدس بزند. در مراحل پیشرفته تر اشكال حیوانات مختلف را به او پیشنهاد دهید. 
          
     - دستان كودک را در دست بگیرید و هنگامی كه چشمانش بسته است، دو شی كمی گرم و كمی سرد را در دستانش بگذارید و از او بخواهید دمایی را كه احساس می كند شرح دهد. 
             
 - از كودک بخواهید انگشتان دستش را باز نگه دارد و با تمركز روی یكی از آنها، آن را خم كند. وقتی تمام انگشتانش را بست، دوباره از او بخواهید دستش را باز كند و این بار با تمركز بیشتر یكی از انگشتانش را خم كرده و دوباره باز كند، سپس همین كار را برای انگشت بعد انجام دهد بدون اینكه انگشتان دیگر را خم كند. 
     
- از كودک بخواهید به آرامی تنفس كند و تا 10 بشمارد. عمل شمارش باید در هر دم و بازدم تكرار شود. 
     
در زمینه بازی های تمرکزی بیشتر مطالعه کنید و با فرزندتان انجام دهید ضمن اینکه اگر بازی ها را انجام دادید ولی باز هم احساس کردید که تمرکز فرزندتان باز هم ایراد دارد ، حتما با یک روان شناس کودک و نوجوان مشورت داشته باشید.
 
تاریخ درج مطلب: 95/11/9
     
 
اعتماد به نفس  

چگونه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم و در شرایط مختلف زندگی کم نیاوریم؟

 
اعتماد به نفس

مساله ای که مورد سوال قراگرفته است در روان شناسی با عنوان سخت رویی مطرح است. یکی از مباحث مهم در روانشناسی مثبت گرا که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، سخت رویی است. اصطلاح سخت رویی در مورد افرادی به کار برده می شود که در برابر فشار روانی مقاوم تر هستند و نسبت به بیشتر افراد کمتر مستعد بیماری هستند. افرادی که دارای این ویژگی هستند معمولا بر زندگی خود کنترل بیشتری احساس می کنند، نسبت به آنچه انجام می دهند تعلق خاطر بیشتری دارند، و در قبال عقاید و تغییرات جدید پذیرا هستند. تحقیقات جدید تر نشانگر پیوندی نه تنها بین سخت رویی و بیماری بلکه بین سخت رویی و طول عمر می باشد. بنابراین داشتن این ویژگی نه تنها ما را در قبال بیماری ها ایمن می کند بلکه باعث افزایش طول عمر نیز می شود.

سخت رویی یک سبک عمومی و یا شکلی از کارکردهاست که شامل مولفه های زیر می باشد:


1. مولفه شناختی: مربوط به چگونگی تفسیر و درک رویدادها می باشد.

2. مولفه رفتاری: نحوه عملکرد و رفتار در پاسخ به رویدادهای محیطی است.

3. مولفه هیجانی: مربوط به احساس یا روحیه عاطفی فرد می شود.

افراد دارای ویژگی سخت رویی دارای سه ویژگی هستند:

1. تعهد: منظور توانایی درگیرشدن عمیق با فعالیت ها و رویدادهای زندگی است.

2. کنترل: فرد به این مساله اعتقاد داشته باشد که می تواند بر روی رویدادهای زندگی خود کنترل داشته و بر روی آنها تاثیر بگذارد.

3. چالش: منظور آن است که فرد علی رغم تغییرات زیادی که در زندگی با آن مواجه می شود، می تواند همواره به رشد خود ادامه دهد.

اصطلاح سخت رویی در مورد افرادی به کار برده می شود که در برابر فشار روانی مقاوم تر هستند و نسبت به بیشتر افراد کمتر مستعد بیماری هستند. افرادی که دارای این ویژگی هستند معمولا بر زندگی خود کنترل بیشتری احساس می کنند، نسبت به آنچه انجام می دهند تعلق خاطر بیشتری دارند، و در قبال عقاید و تغییرات جدید پذیرا هستند.

اگر خواهان پرورش این توانایی در خود هستید باید به این موارد توجه داشته باشید:

1. آموزش این ویژگی باعث رشد و پرورش ویژگی های فردی، روانی و شخصیتی از قبیل تطابق و سازگاری، انعطاف پذیری و تاب آوری در افراد می شود.

2. شناخت و پرورش مهارتها و استعدادهای چندگانه (یعنی آموزش این مساله که افراد بتوانند در یک زمان به چند نوع از ویژگی ها و استعدادهای خود توجه داشته باشند) از فواید دیگر این ویژگی به شمار می رود.

3. شناخت این مساله که استرس یک بخش طبیعی از زندگی است و این روش بهترین رویکرد نسبت به این مسائل است، نه این که سعی کنیم با اجتناب یا پرخاشگری با این نوع موقعیت ها مقابله کنیم.

4. افراد با دارا بودن این توانایی قادر می شوند استرس حاد و استرس مزمن را از هم تمیز داده و روش های مقابله با آن را بیاموزند.

5. درک این مساله که همه انسان ها در زندگی روزمره استرس را تجربه می کنند، اما واکنش هر یک از ما در مقابل این موقعیت ها متفاوت خواهد بود(برای مثال برخی افراد واکنش های جسمانی و برخی واکنش های شناختی و روانی از خود بروز می دهند.

6. کسب توانایی در این حوزه که شیوه های تفکر منفی را به وسیله روش های تفکر مثبت جایگزین کنیم.

7. کسب مهارت در جهت مدیریت هیجان ها و در نتیجه کنترل علائم جسمانی از مشخصه های اصلی سخت رویی است.

8. استفاده از تجارب مثبت و ثمر بخش با دوستان و آشنایان در برخورد با موقعیت های استرس زا می تواند از دیگر فواید سخت رویی باشد.

 

تاریخ درج مطلب: 95/11/2